Arabų pasaulio Simone de Beauvoir. Taip yra vadinama egiptiečių feministė, gydytoja, rašytoja Nawal El Saadawi (1931-2021). Per savo gyvenimą moteris išleido daugiau nei 50 grožinės ir negrožinės literatūros knygų arabų kalba, daugelis kurių yra sulaukusios pasaulinio dėmesio. El Saadawi tvirtino, nesigailinti dėl to, ką rašė: ,,Jei iš naujo pradėčiau savo gyvenimą, vėl rašyčiau tas pačias knygas. Jie sudegino mano knygą Egipte […] bet jei aš pasakyčiau viską, ką norėjau pasakyti, tai pati degčiau ant laužo”.
Ankstyvasis maištas
El Saadawi gimė 1931 m. Kafr Tahla kaime, esančiame netoli Kairo. Būsimoji aktyvistė buvo antras iš devynių vaikų šeimoje. Ji greitai suprato, kad sūnūs yra labiau vertinami nei dukterys, o tai, pasak El Saadawi, lėmė jos maištingumą. Kai jos močiutė pasakė, kad „mergaitės yra bėda“, Nawal įsiutusi treptelėjo koja, kad jos šeimos narys tiki, jog „berniukas yra vertas bent 15 mergaičių“. O būdama dešimties metų ji sėkmingai pasipriešino tėvų bandymui ją ištekinti.
El Saadawi lankė mokyklą, kurią įsteigė moterų švietimo aktyvistė Nabawyya Mousa. Jos gabumai padėjo gauti stipendiją medicinos studijoms Kairo universitete, kuriame Nawal buvo veikiama nacionalistinės, antikolonialistinės politikos, netgi dalyvavo studentų demonstracijose prieš britus. 1955 m. moteris įgijo psichiatrės specialybę.
Manifestai ir pažiūros
Baigusi studijas El Saadawi grįžo į gimtąjį kaimą, kuriame gydė mergaites, nukentėjusias nuo apipjaustymo. Nawal pacientai ir jų fizinės bei psichologinės problemos, suteikė akstino feministinių pažiūrų formavimuisi ir idėjų knygoms.
1963 m. El Sadaawi buvo paskirta visuomenės sveikatos švietimo generaline direktore, o tai jai suteikė galimybę keliauti į tarptautinius forumus ir konferencijas. Šios kelionės leido jai išvysti, kaip moterys kovoja už savo teises kitose šalyse. Rašytoja visada tvirtino, kad patriarchatas yra universali priespaudos sistema, būdinga ne tik arabų ar musulmonų visuomenėms, o moterų genitalijų žalojimas yra ,,barbariška” praktika.
Jei iš naujo pradėčiau savo gyvenimą, vėl rašyčiau tas pačias knygas. Jie sudegino mano knygą Egipte, […] bet jei aš pasakyčiau viską, ką norėjau pasakyti, tai pati degčiau ant laužo.
Nawal El Saadawi
El Saadawi išgarsėjo aštuntajame dešimtmetyje, parašiusi feministinių manifestų. Women and Sex (1971) buvo pirmasis. Savo manifestuose ji pasmerkė garbės žudymus, moterų genitalijų žalojimą, smurtą prieš moteris, nekaltybės testus. El Saadawi manė, kad patriarchatas, kapitalizmas ir imperializmas yra tarpusavyje persipynusios sistemos, kurios engia arabų moteris ir neleidžia joms išnaudoti visų savo galimybių. Ji teigė, kad lyčių skirtumai nėra natūralūs, bet socialiai sukonstruoti patriarchalinės praktikos dėka, todėl juos galima pakeisti į pagalbą pasitelkus naujus įstatymus ir švietimą. Be to, aktyvistė tvirtino, kad lyčių lygybė nebus įmanoma kapitalistinėje visuomenėje. El Saadawi yra sakiusi, kad jos ,,svajonė yra pasaulis be religijos, turintis tikrą moralę ir vienodus standartus vyrams ir moterims, vargšams ir turtingiems. Pasaulis, kuriame nėra karo, kuriame vyrauja lygybė ir teisingumas tarp lyčių ir klasių, kuriame vyrauja tikra laisvė ir demokratija”.
Memuarai iš kalėjimo ir prieprieša valdžiai
Už savo drąsą El Saadawi sumokėjo. Ji ne tik buvo užsitraukusi islamistų nemalonę, bet ir pateko į kalėjimą. 1981 m. tuometinio prezidento Anwaro Sadato režimas ją, kartu su tūkstančiu kitų intelektualų, areštavo. Kalėjime ji parašė memuarus ant tualetinio popieriaus, naudodama akių pieštuką.
Išėjusi iš kalėjimo ji įkūrė Arabų moterų solidarumo asociaciją. Tačiau tuometinio Egipto vadovo Hosni Mubarako režimas apribojo asociacijos veikimą. Po kelių dešimtmečių rašytoja protestavo prieš Mubaraką 2004 m. prezidento rinkimų metu. O 2011 m. Arabų pavasario protestų Egipte metu, kurie nuvertė Mubaraką iš užimamo posto, El Saadawi rengė seminarus Tahrir aikštėje, siekdama įkvėpti jaunajai kartai radikalumo. El Saadawi netgi buvo vadinama „revoliucijos motina“ dėl išsakytos minties, kad moterys privalo išlikti revoliucijos šerdimi.
Aktyvistė teigė: ,,nesigailiu nei dėl vieno savo poelgio. Turėjau padaryti, tai, ką padariau, nesvarbu, ar protestavau prieš Mubaraką, ar išsiskyriau su dviem vyrais, ar kėliau iššūkį sistemai. […]Turite būti šiek tiek diplomatiški, bet ne per daug, kad galėtumėte išgyventi. Niekas negali toleruoti tiesos. Tiesa yra labai žiauri.”
Tolimesniam domėjimuisi Nawal El Saadawi idėjomis keletas rašytojos knygų:
- The Fall of the Imam (1987; translated by Sherif Hetata, 1988)
- Memoirs from the Women’s Prison (1984; translated by Marilyn Booth, 1994)
- The Hidden Face of Eve: Women in the Arab World (1977; translated by Sherif Hetata, 1980)
- Memoirs of a Woman Doctor (1960, 1980; translated by Catherine Cobham, 1989)

Milda Janeikaitė
Tarptautinė politika, žmogaus teisės Vidurio Rytuose