TOP5 savaitės įrašai „Twitter“ | 08 27 – 09 03

„Žmogaus teisių balsas“ apžvelgia svarbiausias žmogaus teisių naujienas pasaulyje. Sek pasaulio pulsą per tweetus kartu.

Šiaurės Filipinų Cordillera regiono pareigūnai patvirtino „tokhang“ praktikos naudojimą kovai prieš kairiųjų pažiūrų aktyvistus. „Tokhang“ išvertus iš visajų kalbos reiškia belstis ir įtikinėti. Policijos pareigūnai lanko aktyvistų, kaltinamų komunistų „Naujosios tautų armijos“ palaikymu, namus ir darbovietes; šių apsilankymų metu yra siekiama „įtikinti“ aktyvistus nustoti palaikyti sukilimus bei protestus. „Beldimosi ir įtikinėjimo“ strategija kelia didžiulę grėsmę aktyvistams. Jų sutapatinimas su komunistų grupe gali tapti pretekstu smurtui, savavališkam sulaikymui ar nužudymui.

„Tokhang“ praktika Filipinuose taikoma ne pirmąjį kartą: 2016 metais prezidentui Rodrigo Duterte pradėjus „karą prieš narkotikus“, tūkstančiai įtariamų narkotikų prekeivių bei naudotojų buvo nužudyti pareigūnams atvykus į jų namus. Nepriklausomų organizacijų tyrimų duomenys rodo, kad dažnu atveju nužudymai buvo neteisėti; pareigūnai taip pat klastodavo įrodymus bei savavališkai suiminėdavo žmones. Aktyvistai teigia bijantys, kad policijos pareigūnai ir kitos valdžiai pavaldžios institucijos imsis tokių pačių veiksmų ir šį kartą: aktyvistų, nužudytų namų vizitų metu, mirtys bus pateisintos naudojantis melagingais pareiškimais ir įrodymais.

„Tokhang“ naudojimas yra dar vienas pavyzdys, jog Duterte vadovaujamos vyriausybės pažadai pagerinti žmogaus teisių situaciją šalyje nebus išpildyti. Jungtinėms Tautoms, Europos Sąjungai, JAV bei Japonijai vertėtų sunerimti bei užkirsti kelią „Beldimosi ir įtikinėjimo“ strategijai išplisti kituose Filipinų regionuose.

Internete buvo išplatinta Šanchajaus universiteto direktyva, nurodanti fakultetų darbuotojams sudaryti studentų, priklausančių LGBTQ+ bendruomenei, sąrašus bei surinkti informaciją apie jų psichinę būseną bei politines pažiūras. Universitetas nesuteikė jokios informacijos apie direktyvą: nepatvirtino ją išleidęs bei nepakomentavo jos išplatinimo priežasčių. Nepaisant to, universiteto nurodymas sukėlė itin priešišką reakciją. Pastaruoju metu Kinijos lyties ir seksualinės mažumos tapo augančios valdžios netolerancijos taikiniu. Pavyzdžiui, liepą daugelio universitetų LGBTQ+ grupių socialinės medijos platformos buvo užblokuotos ir be jokio įspėjimo ištrintos. Todėl nenuostabu, kad Šanchajaus universiteto direktyva buvo pasitikta kaip dar vienas įrankis, kuriuo siekta pakenkti LGBTQ+ bendruomenei.

Tarptautinė bendruomenė Šanchajaus universiteto direktyvą įvertino dvejopai. Niujorko universiteto profesorius Erikas Hundmanas rašė: „Tikiuosi, jog tai tik prastai parengtas demografinis tyrimas. Tačiau klausimai apie politines pažiūras bei asmeninius santykius verčia kelti klausimus apie tyrimo organizatorių intencijas.“ James Palmer, knygų apie Kinijos politiką autorius, teigė, jog „trumpai tariant, tai kelia abejonių. Vis dėlto spėju, jog tyrimas nėra homofobija grįsto persekiojimo pavyzdys, o nuolatinio siekimo identifikuoti ir stebėti potencialius aktyvistus pasekmė.“

Rugsėjo antrąją Jungtinių Amerikos Valstijų Prezidentas Joe Biden pareiškė, kad Aukščiausiasis Teismas užpuolė moterų teises trečiadienį priimdamas naujus draudimus Teksase. Prieš įsigaliojant, prezidentas paragino savo administraciją jiems pasipriešinti.

„Aukščiausiojo Teismo išvakarėse priimti sprendimai yra beprecedentinė ataka prieš moterų konstitucines teises, paskelbtas ir galiojančias daugiau nei 50 metų po Roe v. Wade nutarimo,“ ketvirtadienio pranešime teigė prezidentas.

Jis griežtai sukritikavo naujai priimta Teksaso įstatymą, kuris suteikia legalias teises privatiems asmenims ar grupėms paduoti į teismą bet kurį kitą asmeni, kuris atliks moteriai abortą daugiau nei 6 savaitės po apvaisinimo. Prezidentas įsakė kitoms institucijoms, įskaitant Sveikatos ir paslaugų departamentą ir Teisingumo departamentą, pasirūpinti, kad Teksase gyvenančioms moterims būtų užtikrinta teisė ir galimybė gauti abortus.

Pasak Joe Biden, šis įstatymas ne tik sukels nekonstitucinį chaosą, bet turės negrįžtamų padarinių paskatinant abortus atlikti savarankiškai ar ieškantis pagalbos tarp visiškai nepažįstamųjų. Vietoj to, kad užtikrintų teisingumą, valdžia paliko milijonus moterų kentėti, o teismus pasiklysti procedūrų painiavoje.

Nors pandemija 2020 metais uždarė pasaulį, protestai nesibaigė. Honkonge tūkstančiai protestavo prieš Kinijos įstatymus, Tailande protestai vyko prieš pačią vyriausybę, Mianmare žmonės išėjo į gatves smerkdami karinį perversmą. Visi šie trys protestai yra susiję ne tik su siekiu nuversti tironiją, bet ir turėdami bendrą simbolį – iškeltų trijų pirštų pasveikinimo gestą, pasiskolintą iš Bado žaidynių. Šis simbolis jau spėjo tapti pasipriešinimo tironijai ženklu pro-demokratiškuose protestuose visoje Azijoje.

Pirmą kartą šis trijų iškeltų pirštų simbolis Bado žaidynėse pasirodo, kai pagrindinė Katniss Everdeen pasisiūlo tapti savanore vietoj savo mažosios sesutės 74-tosiose bado žaidynėse. Minioj buvę kiti žmonės vienas po kito pirma pridėję savo kairiosios rankos tris pirštus prie lūpų iškėlė juos aukštyn. Pasak rašytojos, tai rajono, kuriame gyveno Katniss, senovinis tradicinis gestas, kuris dažniausiai buvo naudojamas laidotuvėse, reiškęs padėką, susižavėjimą ar atsisveikinimą su artimuoju. Kitą kartą Katniss pirštus iškėlė pagerbdama savo draugės Rue mirtį. Šis ženklas tapęs tyliu pasipriešinimo gestu, vėliau tapo pasipriešinimo prieš Kapitolijų ir valdžią simboliu.

Tačiau šis gestas nebuvo sugalvotas Bado žaidynių autorės Suzanne Collins. Nuo 1908 metų įvairios skautų organizacijos naudoją šį ženklą, tačiau jis nėra niekaip susijęs su pasipriešinimu.

Pirmą kartą šis simbolis buvo pradėtas naudoti 2014 metų gegužę Tailando protestuotojų prieš karinį perversmą. Tuo metu Tailando kino teatruose buvo rodomas Bado žaidynių Strazdo Giesmininko filmas. Keli paaugliai sulaikymo metu iškėlė tris pirštus į orą taip išreikšdami savo nepasitenkinimą karine chunta. Karinė chunta šį gestą priskyrė prie jai pavojingų, todėl galiausiai jis buvo uždraustas viešumoje.

Tais pačiais metais šį simbolį pasiskolino ir protestuotojai Honkonge. 2017 metais Filipiniečiai tris pirštus kėlė į orą protestuodami prieš prezidentą Rodrigo Duterte. 2020 metais šis simbolis grįžo į naujus protestus Tailainde, o 2021 jis atvyko ir į protestus Mianmarą

Šiųmetinės Olimpinės žaidynės yra laikomos progresyviausios per 125 metų gyvavimo įstoriją. Dar prieš jų pradžią, žurnalistai pabrėžė, kad pirmą kartą modernių olimpinių žaidynių istorijoje (nuo 1896 m.) tiek vyrų, tiek moterų dalyvių buvo po beveik tiek pat.

Antraštės greitai buvo pakeistos Vokietijos gimnasčių gan „radikaliu“ sportinės aprangos pasirinkimu, taip išreikšdamos savo nuomonę įprastiems, bikinio kirpimo triko. Komanda atkreipė viso pasaulio žiniasklaidą vilkėdamos ilgų rankovių ir ilgų klešnių triko. Viena iš dalyvių interviu metu sakė, kad taip norėjo parodyti, kad tiek moterys, tiek vyrai turėtų patys nuspręsti ką dėvėti. Tokia, normoms nepaklusianti, vokiečių komandos nuomonė buvo sveikintina, kadangi kai kurie sportininkai prasitarė jaučiantys nejaukiai, nepatogiai ar net seksualizuojami su aptemptomis, trumpomis uniformomis.

Nors šis poelgis yra simboliškai svarbus, diskusija apie jį, gimnasčių ketinimai ir padaryta įtaka apsiribojo Olimpiada. Jos nepasinaudojo puikia proga pradėti viešą diskusiją apie problemas, ypač Vokietijoje, kur moterys jau metų metus yra persekiojamos dėl savo aprangos pasirinkimo.

Jau daugiau nei 15 metų musulmonės moterys kovoja prieš sisteminį vietinės ir federacinės valdžios bandymą diktuoti, ką jos gali ir ko negali dėvėti viešumoje. Šis spaudimas ypač sustiprėjo 2000-taisiais metais. 2005 metais Berlyno valdžia priėmė Berlyno Neutralumo Aktą, kuris uždraudė bet kokius religinius simbolius ir drabužius valstybės tarnautojams ir viešojo sektoriaus darbuotojams. Šis įstatymas ypač palietė musulmones moteris dėvinčias hidžabus. Nuo to laiko prasidėjo ilga kova už musulmonių moterų teisę dėvėti hidžabus darbo vietoje.

Tais pačiais metais Federacinis Konstitucinis Teismas nusprendė, kad pastarasis įstatymas riboja moterų teisę į tikėjimą, tačiau net ir šis nuosprendis nesustabdė federacijų vietinės valdžios imtis naujų įvairių ribojimų ir draudimų. Šiuo metu Vokietijoje daugiau nei pusėj iš 16 federacinių žemių yra patvirtina vienokie ar kitokie ribojimai galvos ir veido apdangalams.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *