Lytinis raštingumas Lietuvoje – utopija? (su A. Giniotaite)

Iliustracija: Ruta Krau

Pirmame epizode kalbėjomės apie lytiškumo ugdymo programą su Akvile Giniotaite. Akvilė, kuri šiuo metu yra doktorantė, daug analizuojanti ir rašanti apie lytiškumo ugdymą švietime, beje jos unikalius, kartais su humoru ir ironija pažvelgiančius į lyčių stereotipus, tekstus gali paskaityti Facebook‘e suvedant į paieškos laukelį Ne Kopūstų vaikai.

Lietuvoje lytiškumo ugdymo programa kol kas nėra įgalinta veikti, džiugu, kad ją turime, bent jau tie mokytojai, kurie jaučia, jog reikia mokinius mokyti būti lytiškai raštingiems, turi nuo ko atsispirti. Tačiau kiek yra tokių mokytojų mūsų šalies mokyklose, kurie laiko tai svarbiu reikalu mūsų jauniems piliečiams ir realiai panaudoja lytiškumo ugdymo programą savo pamokose? Kitas klausimas, ar mes patys ir pačios iki galo suprantame, kas yra lytiškumo ugdymo programa, apie ką ji? Ir šioje tinklalaidėje Akvilė pametėjo idealų savo supratimą, apie ką jai yra lytinis ugdymas, ji sako: „Lytiškumo ugdymas – ugdymas apie pozityvų santykį su savimi, turėdama/s pozityvų, teigiamą santykį su savimi, su savo kūnu, su savo psichologija, tik tada gali kurti santykį su aplinka, su partneriu ar partnere“. Tai ir klausėm Akvilės ar įmanoma užauginti tuos jaunus žmones, kuriančius pozityvų santykį, visų pirma su savimi?

Tinklalaidėje be abejonės, kad dalijomės savo lytiškumo ugdymu mokykloje, Giedrė pasakojo, kad jai būnant 11-toje klasėje, kartą atėjo ginekologas papasakoti vienuoliktokams apie lytinį švietimą. Būtent, 11 klasėje! Ta 11-tokų klasė paklausė labai atvirai: gal jau kiek per vėlai atėjote? Jei atvirai, šioje vietoje, visos trys skaniai pasijuokėme, nes turbūt ir tau bus artima istorija apie tavo lytiškumo ugdymą mokykloje, kurioje pagrindinė tema tik menstruacijos ir lytiniai santykiai, o dar berniukai ir mergaitės atskirtos tose pamokose, taip? Aha, būtent. Aš žinok lygiai tokią pačią biologijos pamoką apturėjau. Tad čia ir šnekėjomės trise, ką daryti, kad lytiškumo ugdymo programa būtų įgyvendinta mokykloje? Ką daryti, kad ugdytume pozityvų santykį į save, mokiniui? Akvilė atsakė itin paprastai: domėtis. Tik tiek, įsivaizduoji? Domėtis. Okey, perdedu, ji papasakojo ir daugiau dalykų. Įsijunk, klausyk ir užduok klausimus tiek sau, tiek mums!

– Marija

Foninė muzika
Josh Woodward – Same Boat

Marija Serbintaitė

Lyčių studijos

Giedrė Šėmytė

Žmogaus teisės ir technologijos, žmogaus teisių komunikacija

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *